Historien började 1735
År 1735 anlades ett järnbruk vid Holje å. Men det var först sedan en driftig Karlshamnsbo, Olof Ohlsson, tagit över verksamheten år 1759 som den tog fart på riktigt. Det är denne entreprenör som gav namn åt Olofströms bruk och så småningom det samhälle som växte upp runt det.
Ur pressmeddelande från Volvo: "Bruket var under 1700- och 1800-talet huvudsakligen inriktat på svartsmide och produktion av halvfabrikat av järn, tex stångjärn och järnplåt. Över tiden förändrades produktionen successivt. Emaljerade kärl blev en stor framgång i det sena 1800-talet liksom tillverkning av separatorer till den kände svenske uppfinnaren och industrimannen Gustaf de Laval som köpte verksamheten 1884 och döpte om det till Svenska Stålpressnings AB.
Emaljerade kärl blev omodernt på 1920-talet och rostfritt tog över både i hemmen och i produktionen på Olofströms Bruk. Parallellt med detta fick Bruket förfrågan om tillverkning av karossdetaljer till det nystartade företaget Volvos första bilprojekt Jakob (ÖV4). Det visade sig bli starten på ett långt samarbete.
Sedan 1927 har Olofström levererat karossdetaljer till samtliga Volvobilar och under flera år på 50- och 60-talen levererades kompletta karosser till monteringsfabriken i Göteborg.
Med Amazonen och nybyggda Torslandaverken 1964 inriktades produktionen alltmer mot karossdetaljer. 1969 köpte dåvarande AB Volvo verksamheten och namnet blev Volvo Olofströmsverken.
Fokus på kärnverksamheten, dvs pressning och delsammansättning av karossdetaljer blev då fastlagd och är lika aktuell nu som då."
275 år efter det första kungliga privilegiebrevet för bruket vid Holjeån tillhör verksamheten sedan drygt 40 år Volvo PV och är en högteknologisk tillverkare av karossdetaljer till samtliga Volvo Personvagnars bilmodeller. Olofströmsfabriken levererar även till externa kunder som Volvo Lastvagnar, Ford och Land Rover.
Denna sida är visad 5978 gånger.
Denna berättelse är skapad av:
Ingemar Lönnbom, 2013-08-23
Redigerad, 2013-09-09